Wednesday, August 17, 2011

Istiqamah


A: Bagusnya aku tengok orang kampung tym awal2 Ramadhan ni, berbondong ha datang ke masjid, bagus la kalau terusan macam ni. kan B?

B: Bagus tu memanglah bagus, tapi selalunya.. berdasarkan pengamatan aku dari tahun2 yang lepas memang susah nak nampak macam ni sampai akhir Ramadhan. tak ramai orang kita yg istiqamah buat benda baik.

A: Itulah pasalnya, ALLAHUAKBAR. harapnya terusan lah orang kita camni kan?

B: Yep, itulah yang sepatutnya. Ameen.

Ini situasi yang sering kita nampak dalam masyarakat kita kan? rase2nye memang satu Malaysia rase cmni.. tak gitu? common sangat rasenye situasi ni..

Ape puncanya? tentulah kurang nilai istiqamah dan ikhlas bila buat sesuatu yang baik kan? perkara yang baik memang rasa semangat nak buat tym mula2 je, bile dah lame2 tu mula lah lemah semangatnya, kurg amalannya dan sebagainya..

Macam mane nak atasi masalah ni? harus bahkan wajib ditanam dalam diri setiap daripada kita apabila melakukan sesuatu perkara yang baik pertamanya ikhlas dan seterusnya istiqamah yakni berterusan.. Dua 'I' ni sangat-sangat penting untuk kita terus dan terus melakukan tak kira apa janji perkara yang baik..

Teringat kata- kata hikmah yang bagus utk kita renungi.
" kerja beransur tak bertahan, kerja bertangguh tak menjadi"
kerja apa yang sepatutnya? kerja yang ikhlas dan berterusan.
Makanya?? Sama-sama lah kita istiqamah dalam kehidupan kita.. Wallahu a'lam
p/s :*doakan juga saya istiqamah dalam penulisan ini. Ameen :)

Selingan : Kerapkali kedengaran hadith yg menyatakan bahawa awal Ramadhan ini rahmat, tengahnya maghfirah dan akhirnya keselamatan dari api neraka. Hadith ini didapati dhaif. Bahkan yang sebenarnya keseluruhan Ramadhan itu dipenuhi dengan rahmat,maghfirah dan keselamatan dari api neraka. Wallahu a'lam.

2 comments:

Somad Musa said...

istiqamah...
term yg kita dgr, kita, belajar, kita baca, kita faham sejak berkurun lalu...

tapi sukar utk dipraktik... btw nice entry...

Asyram Car Rental said...

begitulah perlunye saling
mengingati.. tnq chegu som..