Friday, August 5, 2011

Bacalah..


Kenapa tajuk entry ni "bacalah"? Sebenarnya sengaja letak untuk sama-sama kita insaf dan sedar akan kepentingan membaca samada untuk hidup di sini atau di sana kelak.

Semua orang tahu yang membaca itu jambatan ilmu, Ya memanglah bukan hanya dengan membaca saja kita boleh peroleh ilmu, tapi membaca adalah salah satu method yang paling berkesan dan paling ampuh untuk kita peroleh ilmu.

Membaca tak semestinya baca buku yang berjela-jela muka suratnya, sebenarnya cukup kalau diamalkan sehari satu artikel untuk jadi bahan bacaan.

Pemilihan bahan bacaan pun sebenarnya perlu diambil berat. Bukan semua bahan yang kita baca itu elok untuk minda dan akal. Boleh saja untuk kita baca semua yang ada, asalkan minda kita punya mampu untuk menapis dan menyaring maklumat yang kita peroleh seterusnya kita keluarkan dalam bentuk yang lain samada penulisan, percakapan dan lain2.. macam memasak la jugak kan. ada penyediaan bahan, kemudian memasak, kemudian menghidang seterusnya menghadam.


Islam agama mundur yang dianuti oleh orang-orang yang kurang tamadun? Mesti ada antara kita yang kerap terngiang statement macam ni dalam kehidupan seharian mereka. Hakikatnya, bukan salah agama kalau penganutnya tak bertamadun, tapi salah penganutnya sendiri kan? Agama yang indah ini sendiri sangat menganjurkan ummatnya untuk jadi bertamadun dengan saranan pertamanya supaya ummat ini membaca sepertimana yang disebutkan dalam wahyu pertama surah al-Alaq ayat 1-5:

[1]
Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), [2]Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;

[3]Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah,
[4]Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,
[5]Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.

nah! adakah Islam tidak menganjur ummatnya untuk jadi bertamadun? bahkan sekali-kali tidak!

Makanya?? Bacalah.. :)

Selingan : Baru pulang dari Sarawak hujung minggu lepas, banyak jugaklah pengalaman yang dapat dikaut sepanjang perjalanan. harap perjalanan diberkatiNya.

Antara yang paling ketara ialah bagaimana susahnya untuk mencari makanan Muslim di negeri bumi kenyalang sana. walaupun ketua tertinggi negeri itu muslim, namun masih sukar didapati makanan yang tidak diragui kehalalannya. Harus diberi perhatian oleh pihak berwajib dalam perkara ini.


1 comment:

dzul89 said...

insyaallah..dgn membaca, minda lebih tajam, akal lebih cerdas, barulah umat islam tidak sekadar mngangguk dan taklid buto..huhu..thanks for sharing bro..thanks for da link also..